AUTOPSIA UNUI EȘEC – De ce a ajuns decepția un proiect de țară !?

Incendiul de la Spitalul de boli infecțioase din Constanța ( al 5-lea incident major de această natură în ultimul an de zile ) a produs durere, revoltă, reacție și emoție în societatea românească, dar din păcate, nu a surprins. În urmă cu nu mai mult de o săptămână, într-o discuție cu câțiva jurnaliști și medici, cineva a pus întrebarea “oare unde o să fie următorul incendiu ? ” . Nu se punea problema dacă și când o să fie, ci unde și asta e poate cel mai trist.
Să pui un diagnostic sistemului de sănătate din România e cu siguranță greu și nu asta face obiectul acestui articol, ceea ce am incercat eu este să identific câteva dintre cauzele care au transformat acest sistem într-unul de boală, de moarte și de pericol.
O vorbă populară românească spune că e cel mai bine să te ferească Dumnezeu de doctor și de judecător. Această vorbă, dovedește odată în plus înțelepciunea instinctuală a poporului român , pentru că cele mai defecte sisteme din România , care au creat cele mai multe probleme sunt cele de justiție și sănătate.
În primul rând sistemul de sănătate din România nu are o strategie corectă. Orice stat care își respectă și protejează cetățenii investește și în profilaxie nu doar în tratare și vindecare. La noi profilaxia e cel mult un deziderat. Vinovați pentru evoluția incoerentă din domeniu sunt toți cei care au gestionat greșit, fără viziune și fără competență Ministerul Sănătății în ultimii 31 ani. Vă prezentăm mai jos lista lor.
Nume Mandat Partid Cabinet
1 Dan Enăchescu 26 decembrie 1989 28 iunie 1990 FSN Roman I
2 Bogdan Marinescu 28 iunie 1990 16 octombrie 1991 Roman II
3 Mircea Maiorescu 16 octombrie 1991 19 noiembrie 1992 Independent Stolojan
4 Iulian Mincu 19 noiembrie 1992 23 august 1996 FDSN/PDSR Văcăroiu
5 Daniela Bartoș 23 august 1996 12 decembrie 1996
6 Ștefan Drăgulescu 12 decembrie 1996 5 decembrie 1997 PNȚCD Ciorbea
7 Ion Victor Bruckner 5 decembrie 1997 17 aprilie 1998 Independent
8 Francisc Bárányi 17 aprilie 1998 24 iunie 1998 UDMR Vasile
Valeriu Stoica 24 iunie 1998 10 iulie 1998 PNL
9 Gábor Hajdu 10 iulie 1998 28 decembrie 2000 UDMR Vasile și Isărescu
(5) Daniela Bartoș 28 decembrie 2000 19 iunie 2003 PSD Năstase
10 Mircea Beuran 19 iunie 2003 20 octombrie 2003
Ionel Blănculescu 20 octombrie 2003 27 noiembrie 2003
11 Ovidiu Brânzan 27 noiembrie 2003 28 decembrie 2004
12 Mircea Cinteză 28 decembrie 2004 22 august 2005 PNL Tăriceanu
13 Eugen Nicolăescu 22 august 2005 22 decembrie 2008
14 Ion Bazac 22 decembrie 2008 1 octombrie 2009 PSD Boc I
Adrian Videanu 1 octombrie 2009 23 decembrie 2009 PDL
15 Attila Cseke 23 decembrie 2009 17 august 2011 UDMR Boc II
16 Ladislau Ritli 17 august 2011 7 mai 2012 Boc II și Ungureanu
17 Vasile Cepoi 7 mai 2012 1 octombrie 2012 Independent Ponta I
Raed Arafat 1 octombrie 2012 2 octombrie 2012
Victor Ponta 2 octombrie 2012 8 noiembrie 2012 PSD
18 Raed Arafat 8 noiembrie 2012 21 decembrie 2012 Independent
(13) Eugen Nicolăescu 21 decembrie 2012 26 februarie 2014 PNL Ponta II
Nicolae Bănicioiu 26 februarie 2014 5 martie 2014 PSD
19 Nicolae Bănicioiu 5 martie 2014 17 noiembrie 2015 Ponta III și Ponta IV
20 Patriciu Achimaș-Cadariu 17 noiembrie 2015 9 mai 2016 Independent Cioloș
Dacian Cioloș 9 mai 2016 20 mai 2016
21 Vlad Voiculescu 20 mai 2016 4 ianuarie 2017
22 Florian Dorel Bodog 4 ianuarie 2017 29 ianuarie 2018 PSD Grindeanu și Tudose
23 Sorina Pintea 29 ianuarie 2018 4 noiembrie 2019 Dăncilă
24 Victor Costache 4 noiembrie 2019 26 martie 2020 PNL Orban I și Orban II
25 Nelu Tătaru 26 martie 2020 23 decembrie 2020 Orban II
(21) Vlad Voiculescu 23 decembrie 2020 14 aprilie 2021 USR-PLUS Cîțu
Florin Cîțu 14 aprilie 2021 21 aprilie 2021 PNL
26 Ioana Mihăilă 21 aprilie 2021 8 septembrie 2021 USR-PLUS
Attila Cseke 8 septembrie 2021 prezent UDMR
În al doilea rând sistemul de sănătate nu are infrastructură. Spitalele sunt insuficiente și neadaptate la nevoile actuale , în marea majoritate sunt construite în perioada comunistă după standarde demult depășite.
Vinovați pentru lipsa de investiții în sistemul de sănătate și în construirea de spitale noi , moderne , performante sunt toți cei care au condus și administrat România. Lista ar fi prea lungă , pt a fi publicată dar ea cuprinde nume din întreg spectrul politic.
Rețeaua medicilor de familie este mult sub eficiență necesară pt că își desfășoară activitatea indr-un cadru legislativ neadecvat și neadaptat cerințelor de astăzi și evoluției societății. Personalul medical este insuficient pt că România a suferit o “hemoragie” profundă de personal calificat și competent care a ales să plece să lucreze în alte state , unde beneficiază de condiții mai bune de viață și activitate. Nu vrem să generalizăm , dar sunt multe ( mult prea multe) cazuri de medici și asistente care au un comportament indolent și neprofesionist și care au pătruns în sistem nemeritat , pe bază de șpăgi și relații. Există în spitalele din România un dispreț total față de legi, reguli și proceduri , care pleacă chiar de la necunoașterea lor. Instructajele pentru intervenții în cazul unor situații de urgență se fac superficial sau doar pe hârtie.
Întreg sistemul sanitar este subjugat de interesele financiare din domeniul pharma și al aparaturii medicale. Domeniul pharma sit tehnică/aparatură medicală are al doilea cel mai mare rulaj financiar după domeniul de comerț retail ( supermarketuri) .
Administrarea și managementul din domeniul sanitar este subordonată politic. În sistemul sanitar sunt bani suficienti dar ei sunt “sifonați” prin toate căile posibile.
O să restrângem însă cadrul acestor considerații generale la contextul actual al pandemiei de Covid-19 . Valurile succesive de îmbolnăviri au pus o presiune imensă pe sistemul sanitar și așa deficitar. Deficiențele și lipsurile nu au întârziat să se transforme în incidente și tragedii. Ce este de neacceptat e faptul că multe dintre măsurile luate pt adaptarea spitalelor la această presiune creată de pandemie au rămas doar la stadiul de anchete , concluzii și recomandări. Din primăvară de la ultimul val masiv de infectări , era timp suficient pentru remedierea deficiențelor constatate și chiar pentru construcția de secții ATI sau spitale modulare. Se constată minime realizări în domeniu și mai grav , noi incidente medicale și chiar tragedii precum cea de la Constanța.
De la lucruri clare pe hârtie , administrațiile spitalelor au transformat realitatea în tragedie. Și peste managerii spitalelor stau “patronii” lor politici , la fel de vinovați.
Șeful corupt care trebuie să întoarcă banii la partid prin contracte de tot felul , asistenta nepăsătoare sau stresată și suprasolicitată , Dorelul care face montaj sau mentenanță de doi lei pt că nu e profesionist sau e prost plătit , primarul sau președintele de consiliu județean care e mai preocupat de imagine și capital electoral decât de eficiență , ministrul care e la mâna intereselor din industria pharma , toți sunt chemați să vegheze la siguranța și însănătoșirea pacientului.
Și o fac atât de bine , încât e doar o problemă de timp și spațiu , până la un alt incendiu.

DiasporaEuropafalimentguvernul romanieiRomania eșuatăromanii in lumeSanatateZona UE
Comentarii (0)
Adaugá comentariu