D.R.P. – Organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Departamentului pentru Românii de Pretutindeni

Art. 23. –

(1) Departamentul pentru Românii de Pretutindeni, denumit în continuare D.R.P., se organizează şi funcţionează ca structură fără personalitate juridică, în cadrul aparatului de lucru al Guvernului şi în coordonarea prim-ministrului, finanţat de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.

(2) Prin Secretariatul General al Guvernului, D.R.P. elaborează şi aplică politica statului român în domeniul relaţiilor cu românii de pretutindeni, al căror regim juridic este reglementat potrivit Legii nr. 299/2007 privind sprijinul acordat românilor de pretutindeni, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi acţionează pentru întărirea legăturilor cu aceştia şi pentru păstrarea, dezvoltarea şi exprimarea identităţii lor etnice, culturale, lingvistice şi religioase, cu respectarea legislaţiei statului ai cărui cetăţeni sau rezidenţi sunt, precum şi în conformitate cu normele internaţionale relevante.

(3) În sfera de activitate a D.R.P. nu sunt incluse: elaborarea şi aplicarea strategiei şi politicilor publice, proiectele, programele şi acţiunile realizate pe relaţia cu Republica Moldova.

(4) Prin Secretariatul General al Guvernului, D.R.P. elaborează, în consultare cu ministere şi autorităţi publice, strategia multianuală privind relaţia cu românii de pretutindeni, metodologia de acordare a finanţărilor nerambursabile, precum şi alte documente de politici publice necesare desfăşurării activităţii sale, aprofundării cooperării interinstituţionale şi aplicării unei abordări unitare la nivelul Guvernului României în ceea ce priveşte relaţiile cu românii de pretutindeni.

Art. 24. –

D.R.P. are următoarele atribuţii principale:

a) contribuie la promovarea drepturilor şi a intereselor românilor de pretutindeni, în conformitate cu normele internaţionale relevante şi cu respectarea principiilor fundamentale ale dreptului internaţional, în mod deosebit a principiului suveranităţii, principiului integrităţii teritoriale, principiului neamestecului în afacerile interne şi a principiului pacta sunt servanda şi cu respectarea atribuţiilor în domeniu ale Ministerului Afacerilor Externe;

b) acţionează pentru întărirea legăturilor cu românii de pretutindeni, susţine şi promovează identitatea etnică, culturală, lingvistică şi religioasă, conservarea patrimoniului cultural şi păstrarea tradiţiilor şi obiceiurilor în rândul persoanelor aparţinând minorităţii române;

c) elaborează şi aplică, inclusiv în colaborare cu alte instituţii cu competenţe în domeniu, politica statului român în domeniul relaţiilor cu românii de pretutindeni;

d) prin Secretariatul General al Guvernului, elaborează, propune, avizează, supune aprobării şi pune în aplicare strategii naţionale şi programele guvernamentale şi sectoriale, precum şi proiecte de acte normative consacrate consolidării raporturilor statului român cu românii de pretutindeni;

e) participă, în coordonarea Ministerului Afacerilor Externe, la negocierea tratatelor şi a altor documente internaţionale care au incidenţă asupra situaţiei românilor de pretutindeni;

f) prin Secretariatul General al Guvernului, încheie protocoale sau documente de colaborare, altele decât cele menţionate la lit. e), cu instituţii omoloage din alte state;

g) participă la lucrările comisiilor mixte în domeniul minorităţilor naţionale, stabilite în temeiul tratatelor internaţionale la care România este parte;

h) dezvoltă parteneriate cu asociaţiile, unităţile de cult şi organizaţiile românilor de pretutindeni;

i) acordă finanţări nerambursabile, prin Secretariatul General al Guvernului, către entităţi publice sau private din ţară şi din afara frontierelor României, în scopul realizării de proiecte vizând românii de pretutindeni;

j) iniţiază şi dezvoltă raporturi de parteneriat şi cooperare cu autorităţile centrale şi locale relevante din statele de cetăţenie şi/sau reşedinţă, cu cultele recunoscute legal şi organizaţiile neguvernamentale, precum şi cu organizaţiile internaţionale relevante, pentru implementarea programelor destinate asigurării şi promovării drepturilor persoanelor aparţinând minorităţii române;

k) urmăreşte, în cooperare cu Ministerul Afacerilor Externe, modul în care autorităţile statelor de cetăţenie şi/sau reşedinţă îşi respectă obligaţiile asumate în conformitate cu convenţiile internaţionale la care sunt parte şi cu tratatele bilaterale, după caz, privind asigurarea drepturilor persoanelor aparţinând minorităţii române;

l) prin Secretariatul General al Guvernului, elaborează, actualizează sau finanţează studii de specialitate, cercetări, monografii şi sinteze privind problematica românilor de pretutindeni, ghiduri de reîntoarcere, analize sectoriale, studii de piaţă şi îndrumare de afaceri, materiale de informare şi documentare în domeniul reinserţiei socio-profesionale şi atragerii de investiţii din partea cetăţenilor români emigranţi, pe care le pune la dispoziţia cetăţenilor români din străinătate interesaţi de consolidarea legăturilor cu România, realizează şi actualizează harta românilor de pretutindeni;

m) prin Secretariatul General al Guvernului, sprijină înfiinţarea şi dezvoltarea instituţiilor mass-media ale românilor de pretutindeni, a caselor limbii şi culturii române, a centrelor culturale ale românilor de pretutindeni, a catedrelor, a lectoratelor şi bibliotecilor de limba română din străinătate, precum şi înfiinţarea unor catedre de romanistică, cu respectarea legislaţiei statului de cetăţenie/rezidenţă;

n) prin Secretariatul General al Guvernului, sprijină acţiunile de cercetare, restaurare, conservare şi punere în valoare a patrimoniului cultural românesc din afara graniţelor României, de construire şi/sau restaurare, împreună cu autorităţile relevante, a unor monumente, precum şi a unor locaşuri de cult aparţinând românilor de pretutindeni, cu respectarea dreptului internaţional şi a legii statului de cetăţenie/rezidenţă;

o) acţionează pentru protejarea, susţinerea şi revitalizarea tradiţiilor şi a obiceiurilor româneşti în zonele locuite de români de pe teritoriul altor state, în conformitate cu dreptul internaţional;

p) prin proiecte şi acţiuni finanţate şi organizate, prin Secretariatul General al Guvernului, contribuie la promovarea imaginii României în rândul românilor de pretutindeni;

q) prin Secretariatul General al Guvernului, achiziţionează servicii de specialitate, inclusiv servicii de consultanţă, şi bunuri pentru realizarea unor activităţi în vederea îndeplinirii atribuţiilor sale;

r) cooperează cu Ministerul Afacerilor Externe şi cu Institutul Cultural Român, pentru înfiinţarea, organizarea şi susţinerea activităţii centrelor de informare ale României în străinătate, precum şi a centrelor comunitare româneşti în străinătate;

s) facilitează inserţia şi reinserţia socială, precum şi pe piaţa muncii a cetăţenilor români cu reşedinţa sau domiciliul în străinătate, restabilirea acestora pe teritoriul României, în cooperare cu ministerele şi autorităţi publice centrale sau locale cu atribuţii în domeniu;

ş) prin Secretariatul General al Guvernului, iniţiază, organizează sau sprijină orice alte proiecte sau acţiuni considerate necesare şi oportune pentru realizarea obiectivelor sale, angajând în acest sens finanţări din fonduri proprii sau provenite din accesarea fondurilor europene;

t) colaborează cu ministere, organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi cu alte persoane juridice, după caz, pentru promovarea acţiunilor derulate în domeniile sale de activitate, asigurând o abordare unitară, integrată, în plan naţional a problematicii românilor de pretutindeni;

ţ) participă, prin experţi proprii desemnaţi, la întâlnirile grupurilor de lucru, ale comitetelor interministeriale sau ale organizaţiilor guvernamentale şi neguvernamentale ori religioase din ţară şi din străinătate, în cadrul cărora sunt abordate subiecte în legătură cu domeniul său de activitate;

u) participă la schimbul de informaţii şi experienţă cu instituţiile şi organismele naţionale, europene şi internaţionale cu privire la domeniul său de activitate;

v) prin Secretariatul General al Guvernului, acordă burse de studiu în România şi în străinătate;

w) organizează şi administrează activităţi de voluntariat;

x) prin Secretariatul General al Guvernului, elaborează documente de politici publice prin care sunt stabilite priorităţi tematice anuale pentru acordarea de finanţări nerambursabile sau derularea de proiecte proprii, în conformitate cu obiectivele de politică internă şi externă ale României;

y) îndeplineşte atribuţii privind gestionarea documentelor clasificate, în condiţiile reglementărilor privind protecţia informaţiilor clasificate;

z) îndeplineşte celelalte atribuţii stabilite prin acte normative pentru domeniul său de competenţă.

Art. 25. –

(1) D.R.P. cooperează, pentru îndeplinirea atribuţiilor sale, cu ministere, organe de specialitate ale administraţiei publice, alte instituţii şi autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, precum şi cu organizaţii guvernamentale sau neguvernamentale din ţară şi din străinătate, după caz.

(2) D.R.P. asigură coordonarea interministerială în domeniul relaţiilor cu românii de pretutindeni, sens în care convoacă şi prezidează Comitetul interministerial pentru românii de pretutindeni, asigurând secretariatul acestuia, din care fac parte reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Educaţiei şi Cercetării, Ministerului Culturii, Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerului Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, Ministerului Fondurilor Europene, Academiei Române, Secretariatului de Stat pentru Culte, Bisericii Ortodoxe Române, ai altor culte şi asociaţii religioase recunoscute în România, ai altor instituţii şi autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale cu atribuţii în domeniul cercetării lingvistice şi educaţionale, al reinserţiei socioprofesionale şi al atragerii de investiţii, precum şi, dacă este cazul, ai altor ministere şi autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, în calitate de invitaţi, la iniţiativa D.R.P.

(3) În situaţia în care problematica relaţiilor cu românii de pretutindeni este abordată în contextul afacerilor europene, sunt aplicabile dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr. 34/2017 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional de gestionare a afacerilor europene în vederea participării României la procesul decizional al instituţiilor Uniunii Europene.

Art. 26. –

(1) D.R.P. este condus de un secretar de stat, numit şi eliberat din funcţie prin decizie a prim-ministrului.

(2) Secretarul de stat reprezintă departamentul în raporturile cu Guvernul, cu ministerele, cu alte autorităţi ale administraţiei publice, precum şi în raporturile cu persoane fizice şi juridice, române şi străine.

(3) Secretarul de stat iniţiază şi avizează proiecte de acte normative, respectiv contrasemnează, împreună cu secretarul general al Guvernului, actele normative adoptate potrivit legii, în domeniul de activitate al D.R.P.

y) îndeplineşte atribuţii privind gestionarea documentelor clasificate, în condiţiile reglementărilor privind protecţia informaţiilor clasificate;

z) îndeplineşte celelalte atribuţii stabilite prin acte normative pentru domeniul său de competenţă.

Art. 25. –

(1) D.R.P. cooperează, pentru îndeplinirea atribuţiilor sale, cu ministere, organe de specialitate ale administraţiei publice, alte instituţii şi autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, precum şi cu organizaţii guvernamentale sau neguvernamentale din ţară şi din străinătate, după caz.

(2) D.R.P. asigură coordonarea interministerială în domeniul relaţiilor cu românii de pretutindeni, sens în care convoacă şi prezidează Comitetul interministerial pentru românii de pretutindeni, asigurând secretariatul acestuia, din care fac parte reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Educaţiei şi Cercetării, Ministerului Culturii, Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerului Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, Ministerului Fondurilor Europene, Academiei Române, Secretariatului de Stat pentru Culte, Bisericii Ortodoxe Române, ai altor culte şi asociaţii religioase recunoscute în România, ai altor instituţii şi autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale cu atribuţii în domeniul cercetării lingvistice şi educaţionale, al reinserţiei socioprofesionale şi al atragerii de investiţii, precum şi, dacă este cazul, ai altor ministere şi autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, în calitate de invitaţi, la iniţiativa D.R.P.

(3) În situaţia în care problematica relaţiilor cu românii de pretutindeni este abordată în contextul afacerilor europene, sunt aplicabile dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr. 34/2017 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional de gestionare a afacerilor europene în vederea participării României la procesul decizional al instituţiilor Uniunii Europene.

Art. 26. –

(1) D.R.P. este condus de un secretar de stat, numit şi eliberat din funcţie prin decizie a prim-ministrului.

(2) Secretarul de stat reprezintă departamentul în raporturile cu Guvernul, cu ministerele, cu alte autorităţi ale administraţiei publice, precum şi în raporturile cu persoane fizice şi juridice, române şi străine.

(3) Secretarul de stat iniţiază şi avizează proiecte de acte normative, respectiv contrasemnează, împreună cu secretarul general al Guvernului, actele normative adoptate potrivit legii, în domeniul de activitate al D.R.P.

(4) În îndeplinirea atribuţiilor sale, secretarul de stat emite ordine şi instrucţiuni, în condiţiile legii, în domeniul de activitate al D.R.P.

(5) Secretarul de stat participă la şedinţele Guvernului şi ale consiliilor şi grupurilor interministeriale atunci când ordinea de zi priveşte aria de competenţă a D.R.P.

(6) Secretarul de stat îndeplineşte şi alte atribuţii prevăzute în actele normative în vigoare.

Art. 27. –

(1) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, prin ordin al secretarului general al Guvernului, se aprobă structura organizatorică a D.R.P.

(2) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, prin ordin al secretarului de stat se aprobă Regulamentul de organizare şi funcţionare al D.R.P.

(3) Atribuţiile, sarcinile şi răspunderile individuale ale personalului D.R.P. se stabilesc prin fişa postului, care se întocmeşte pe baza regulamentului de organizare şi funcţionare.

(4) Numărul maxim de posturi al D.R.P. este de 56, exclusiv demnitarul şi posturile aferente cabinetului acestuia.

(5) Personalul D.R.P. este alcătuit din funcţionari publici, care sunt numiţi potrivit legii, şi personal contractual angajat cu respectarea dispoziţiilor legale, în limita numărului maxim de posturi aprobat.

Art. 28. –

Pentru exercitarea atribuţiilor sale, D.R.P. este abilitat să solicite, să primească, să transmită informaţii şi date de la/către autorităţile administraţiei publice, de la instituţii publice şi de la persoane juridice de drept privat cu activitate în domeniul său de competenţă şi să acorde sprijin autorităţilor administraţiei publice.

Art. 29. –

Pentru realizarea obiectivelor şi atribuţiilor sale generale şi specifice, D.R.P. poate colabora cu specialişti în diverse domenii de activitate.

Art. 30. –

Încadrarea personalului preluat în numărul de posturi şi în structura organizatorică se aprobă prin ordin al secretarului general al Guvernului în termen de minimum 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.

Avocat român în Italia

spot_imgspot_img

Subscribe

Related articles

spot_imgspot_img

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here